Daftar Unifi Streamyx Broadband Malaysia – 0132540003

F.A.Q

Apakah Business Broadband?
Business Broadband adalah perkhidmatan akses Internet jalur lebar berkelajuan tinggi yang  ‘sentiasa’ menyediakan sambungan ke Internet dengan kelajuan jalur lebar dari 1Mbps sehingga sehingga 4Mbps. Dengan rangkaian jalur lebar kelajuan tinggi, perkhidmatan ini adalah ideal untuk menyokong penggunaan applikasi jalur lebar seperti, Web Hosting, video streaming, e-dagang, pembelajaran jarak dan lain-lain.

 

Apakah teknologi yang digunakan?
Teknologi yang digunakan untuk Business Broadband ialah xDSL. Jenis-jenis xDSL yang di pilih untuk menyokong  rangkaian Business Broadband adalah teknologi ADSL dan SDSL.

Berapa kepantasan Business Broadband?
Berbagai pakej dari kelajuan akses internet 1Mbps sehingga 4Mbps  dan ia adalah atas dasar usaha terbaik.

 

Bagaimana untuk melanggan Business Broadband?
Anda boleh memuat turun borang pendaftaran yang terdapat di laman web daftarunifi.my ruangan DAFTAR STREAMYX SEKARANG! dan menghantar permohonan anda seperti yang diarahkan.

 

Saya pemohon untuk premis perniagaan. Bolehkah saya memohon untuk pakej asas TMNET STREAMYX?
Tidak.  TMNET STREAMYX adalah pakej yang boleh dilanggan oleh pemohon peribadi sahaja. Pemohon untuk premis perniagaan boleh memohon untuk Business Broadband.

 

Berapa banyak yang perlu saya bayar?
Untuk mengetahui lanjut mengenai pakej Business Broadband, sila klik pada pautan Pakej Perniagaan.

 

Di mana boleh saya membayar bil Business Broadband?
Anda boleh membayar bil anda di TMpoint atau mana-mana cawanganTM Net. Anda juga boleh membayar secara online melalui https://tmbill.tm.net.my/

 

Bolehkah saya menjual semula perkhidmatan ini?
Tidak.

 

Apa yang akan berlaku jika saya menerima panggilan semasa mengakses Internet?
Anda boleh menjawab panggilan telefon seperti biasa. Perkhidmatan akses internet tidak akan terganggu bila satu set telefon anda disambungkan ke penapis mikro, yang akan memisahkan isyarat suara dan data. Syarat di atas hanya berkenaan untuk pelanggan ADSL sahaja. SDSL tidak menyokong talian telefon.

 

Apakah tempoh langganan minimum Business Broadband?
Anda perlu melanggan perkhidmatan Business Broadband pada tempoh minimum 1 (SATU) tahun kecuali pakej promosi. Jika anda membatalkan akaun anda dalam Tempoh Langganan minimum, anda hendaklah bertanggungjawab bagi fi yang boleh dikenakan untuk perkhidmatan pada baki Tempoh Langganan Minimum.

 

Bolehkah saya mempunyai lebih daripada satu sambungan Business Broadband ke premis saya?
Ya, selagi anda mempunyai talian telefon tambahan kerana setiap sambungan tmnet streamyx memerlukan satu telefon talian tetap.

 

Apakah perbezaan di antara ADSL dan SDSL?
ADSL bermaksud Asymmetrical Digital Subscriber Line . Ia membolehkan anda untuk mengakses internet  dan menggunakan telefon atau faks secara serentak (pada masa yang sama). SDSL pula bermaksud Simetri Digital Subscriber Line. Perbezaan di antara ADSL dan SDSL ialah; ADSL mempunyai huluan dan hiliran yang berbeza kadar pemindahan data (hulu yang lebih tinggi daripada hiliran) manakala SDSL menawarkan pelanggan jalur lebar simetri huluan dan hiliran (contoh pakej SDSL 1.5Mbps menawarkan pelanggan 1.5 mbps kelajuan hiliran serta kelajuan 1.5Mbps hulu). Secara teknikal, SDSL juga tidak membenarkan suara / faks (PSTN) pada wayar tembaga yang sama.

 

Apakah perbezaan antara sambungan xDSL dan sambungan Dial-up?
xDSL tidak mendail untuk pertukaran telefon suis awam, ia menghubungkan pelanggan terus ke Internet. Ia dipasang kepada nombor telefon yang diberikan apabila anda memohon untuk perkhidmatan. Sebaliknya, dial-up modem boleh digunakan pada mana-mana premis untuk log masuk ke tmnet.

 

Apakah perbezaan antara teknologi xDSL dan ISDN?
ISDN membolehkan anda menyambungkan banyak ciri-ciri digital yang berbeza, seperti PABX dan faks digital. ISDN memerlukan anda mempunyai talian telefon khas (iaitu anda perlu melakukan pendawaian baru) manakala xDSL tidak (menggunakan talian tembaga sedia ada di premis anda). ISDN adalah perkhidmatan dial-up manakala xDSL adalah sambungan sentiasa ada. Juga terdapat julat luas bandwidth yang tersedia untuk xDSL (antara 1Mbps hingga 4Mbps) berbanding ISDN yang hanya mempunyai rangkaian lebar jalur yang terhad.

 

Apakah perbezaan di antara Barisan xDSL dan Leased Line?
Leased Line pengguna menyambung dari satu titik ke titik tanpa berkongsi saluran dengan pengguna Internet yang lain dan juga tanpa sekatan jarak. Selaras dengan itu dipajak menawarkan keselamatan yang lebih baik dengan perkhidmatan biasanya antara dari 64Kbps ke 2Mbps. Leased Line sangat mahal berbanding xDSL. xDSL bagaimanapun adalah lebih mudah untuk dipasang di premis pelanggan. xDSL dikategorikan sebagai perkhidmatan usaha terbaik manakala Leased Line adalah perkhidmatan jalur lebar perdana atau perkhidmatan jalur lebar yang dijamin.

 

Apakah keperluan minimum yang diperlukan untuk memohon Business Broadband?
Untuk komputer Windows OS, anda perlu mempunyai PC dengan pemproses Pentium minimum dan 32MB RAM. Windows 95 (disarankan Windows 98), sistem operasi Windows XP atau Windows NT, 2.1GB Hard Disk (mempunyai 20MB ruang cakera keras belum digunakan) dan Network Interface Card (NIC).

Untuk komputer MAC OS , anda perlu mempunyai Kuasa PC Macintosh dengan sistem 7.6.1 atau terkini 32 Mb RAM, mempunyai 10 Mb ruang cakera keras belum di gunakan, Ethernet port, Mac OS X versi 10.1.2 ke atas (Nota: Versi Rendah tidak disokong pada masa ini).

 

Adakah saya perlu modem khas?
Ya. Anda perlu menggunakan DSL modem yang disahkan, serasi dengan Business Broadband yang boleh dibeli dari cawangan TM berdekatan anda.

 

Adakah saya perlu untuk membeli modem?
Tidak.  Telekom akan membekalkan modem bagi pakej Business Broadband.

 

Adakah saya perlu pendawaian tambahan di rumah / pejabat saya?
Business Broadband akan dipasang di mana talian telefon ditamatkan. Anda perlu melakukan pendawaian tambahan yang untuk menggunakan perkhidmatan tersebut pada bahagian lain premis daripada di mana talian telefon ditamatkan pada kos anda sendiri.

 

Adakah saya perlu memasang kad rangkaian?
Yang bergantung pada modem yang anda gunakan. Jika anda menggunakan modem ethernet, anda akan memerlukan kad rangkaian. Jika anda mempunyai modem USB, maka anda tidak akan memerlukan kad rangkaian dalam sistem komputer anda.

 

Apakah ruang peti mel / kapasiti yang diperuntukkan bagi panduan e-mel tmnet streamyx ?
TM Net telah menaik taraf ruang peti mel pengguna tmnet streamyx dari 4M ke 10M.  Anda boleh menaik taraf peti mel anda dari 4M untuk 10M secara PERCUMA melalui laman web di https://tmbill.tm.net.my

 

Dimanakah kawasan-kawasan yang mempunyai liputan Business Broadband
Anda boleh merujuk di Ruangan Kawasan Liputan

 

Bolehkah saya menikmati Business Broadband jika talian telefon saya menggunakan sambungan gentian?
Ya. Anda masih boleh memohon untuk Business Broadband walaupun talian telefon anda menggunakan sambungan gentian. Walau bagaimanapun, perkhidmatan ini hanya terdapat di kawasan terpilih.

Leave a Reply